Websites overtreden massaal de privacywet, kijk uit wat u invult


Volgens Metro, het gratis, maar bomvol reclame dagblad, zouden de meeste websites massaal de privacywet overtreden. Bij het aanmaken van een nieuw profiel worden vaak gegevens gevraagd die er helemaal niet toe doen om een pakketje bezorgd te krijgen. Zo is het vragen van een leeftijd en een telefoonnummer onnodig om uw digitaal aangeschaft kaartje opgestuurd te krijgen.

Voor het aanschaffen van een digitaal kaartje voor een concert of evenement wordt bijvoorbeeld een telefoonnummer gevraagd, terwijl dat helemaal niet nodig is om een kaartje bezorgd te krijgen bij de consument. Sommige maken het helemaal te bont door ook nog uw leeftijd te vragen voor het bezorgen van een pakketje. Volgens Hoogleraar Jaap-Henk Hoepman van de Radboud Universieteit Nijmegen doet het er alleen maar toe of het artikel is betaald en waar bijvoorbeeld het digitale kaartje naar toe verzonden hoeft te worden.

Zo komen er steeds meer CMS en forum related sites waarbij actief en zelfs opdringerig wordt gevraagd een profiel aan te maken waarbij de volledige gegevens van de consument wordt gevraagd. Vroeger ging het nog om uw email adres (zodat u twee maanden later uw mailbox weer aan de wilgen kon hangen), maar tegenwoordig is het de kunst om volledige profielen van consumenten op te slaan. En bij louche websites gaan deze eens per zoveel tijd per opbod richting kuchende Oost Europeanen in een regenjas om zodoende zoveel mogelijk van u te weten. Altijd interessant toch om te weten waar P. Hendriks woont in Den-Haag die 2 weken geleden online een nieuwe Breitling armband voor zijn horloge heeft aangeschaft. Of denkt u dat dit soort informatie niet interessant genoeg is voor de altijd innoverende crimineel? Alberto Stegeman zou zich een hoedje schrikken van wat er daadwerkelijk aan de gang is op het internet, ipv zijn roem te verdienen door Tor even door de mangel te halen met een fake uitzending.

Vele mensen staan niet stil bij de eventuele gevolgen als men zijn persoonlijke gegevens opgeeft. klein voorbeeld…het invoeren van een thuis adres in uw Tomtom geeft de dief van uw Tomtom de gelegenheid om bijvoorbeeld tijdens uw vakantie uw gehele huis leeg te laten roven. Het invoeren van uw persoonlijke gegevens op websites kan resulteren in extra spam in uw mailbox, spam in uw brievenbus, maar ook voor persoonlijke en gerelateerde reclame op het internet of thuis. Tevens raadt PrivacyGuru u aan om op sites niet uw BSN nummer en het nummer van uw legitimatie in te voeren. Een gewiekst crimineel zou met deze informatie er voor kunnen zorgen dat uw leven er binnen 24 uur er geheel anders uit komt te zien.

Mocht u klachten hebben over bepaalde websites die specifieke informatie van u vragen terwijl die niet nodig zijn, kunnen terecht bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens). Alhoewel ze niet veel in te brengen hebben, hopen ze dat ze in de toekomst de mogelijkheid krijgen om bedrijven boetes op te leggen. Momenteel kunnen ze alleen nog dwangsommen opleggen en dat geeft bedrijf in kwestie de mogelijkheid hun fouten te herstellen.